Een van de mooie onderdelen van .Net is WPF: hardware accelerated vector graphics. Ik zat eens te denken of zoiets ook niet mogelijk was voor Delphi. Er bestaat namelijk een open source project genaamd "GlScene": een 3D library voor OpenGL. Deze heeft echter beperkte (?) ondersteuning voor een normale GUI. Via via kwam ik bij "DxScene": deze heeft wel een uitgebreide set aan GUI controls! Hiermee kun je net als WPF mooie GUI's maken.
- VxScene: een library voor 2D vector graphics, voor normale GUI's
- DxScene: voor 3D graphics en models
- Skin en Theme manager
Het mooie is dat je deze eenvoudig kunt combineren. Zo kun je VxScene binnen DxScene gebruiken, bijvoorbeeld een 3d cubus met aan elke kant een invoerveld en een knop etc. Maar ook allerlei 3d effecten zijn mogelijk (transparancy, mirroring, particles(zoals vuur!), glow, etc). Een "cover flow" is bijvoorbeeld eenvoudig te maken:
Hardware accalerated vector graphics
Nog een mooi voorbeeld is deze applicatie die ermee gemaakt is: 3D Image Commander
Design time editor
In tegenstelling tot WPF kun je eenvoudig designtime WYSIWYG de GUI samenstellen. Niet zo RAD als je normaal met Delphi gewend bent, maar je hoeft in ieder geval niet zelf een XAML samen te stellen of via een externe tool als expression blend
Data Binding
Net als WPF kent het ook data binding: je kunt bijvoorbeeld de X-as rotatie koppelen aan een animatie component (lineair of een "path")
3d import
Omdat 3d objecten snel complex kunnen worden, is het handig om te weten dat je allerlei 3d formaten kunt importen: 3d studio max (.3ds), Half-life, Quake en Doom 3 models, maar ook SVG en en WPF Mesh models. Zie hier een demo exe.
Newton: physics engine
Nog leuker wordt het als je het combineert met een "physics engine", oftewel natuurkundige berekening! Een leuke demo hiervoor is de klassieker "Breakout" in 3d met bots berekeningen (demo exe):
Multi platform, OpenGl
Zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt DxScene op Windows DirectX. Maar het is echter ook multi platform: je kunt met FPC ook native Linux en MacOS X executables maken! Het kan dus ook overweg met OpenGl. Daarnaast kun je ook voor softwarematige versnelling kiezen, maar dit is uiteraard wel CPU intensief en trager.
Commercieel
Enige nadeel is dat het commercieel is, al is 100 euro niet duur voor zoiets moois.
Links
- Een overzicht van allerlei screenshots
- Alle demo's downloaden in 1 zip
- download pagina (oa trial)
Conclusie
Het is natuurlijk niet hetzelfde als WPF, maar je kunt er wel erg mooie dingen mee maken, die ook nog eens cross-platform zijn! En je hebt alles in 1 exe zitten: geen .Net 3.5 installatie oid nodig :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten